Turun työllisyysalueen lähipalvelukuntien edustajista koostuva Palvelut-työryhmä saa pääosin valmiiksi lakisääteisten palvelujen palvelukuvauksen kesäkuun loppuun mennessä.

Palvelut-työryhmä koostuu Turun työllisyysalueen lähipalvelukuntien edustajista. Vasemmalta Johannes Joutsenlahti Paimiosta, Eila Pappila Laitilasta, Gisela Lindberg-Vesalainen Kaarinasta, Jarkko Heinonen Uudestakaupungista, Jani Välimäki Naantalista, Anne Lautsamo Turusta, Kaisa Kantola Loimaalta, Outi Niemi Raisiosta ja Peter Lindroos Paraisilta. Kuva: Lea Froloff.

—  Olen erittäin ylpeä siitä, miten kunnat ovat tässä mukana, on tehty tosi hyvää yhteistyötä, sanoo Työllisyyden palvelutuotannon johtava asiantuntija Anne Lautsamo.

Lautsamo työskentelee Työllisyys- ja yrityspalveluiden muutostiimissä vastaten palvelusuunnittelusta niin Turun työllisyysalueen kuin myös Turun kaupungin omien palvelujen osalta. Lautsamon johdolla Palvelut-työryhmä on kokoontunut kevään mittaan viikoittain suunnittelemaan, kuinka tulevia, valtiolta kunnille siirtyviä lakisääteisiä palveluita tuotetaan yhteisenä palveluna Turun työllisyysalueella.

— Turku vastuukuntana vastaa koko Turun työllisyysalueesta, mutta tulemme delegoimaan osan palveluita kahdeksalle kunnalle, jotka ovat ilmaisseet tahtotilansa ottaa lähipalveluita vastaan. Lisäksi Turku tuottaa lähipalvelut omille kuntalaisilleen. Eli käytännössä palveluita viedään lähemmäs asiakkaita, Lautsamo kertoo. 

Tavoitteena tasalaatuisuus kaikissa kunnissa

Palvelut-työryhmässä toimii viisi alatyöryhmää: Työnvälitys- ja rekrytointipalvelut, Yritys- ja yrittäjyyspalvelut sekä Jatkuvan oppimisen palveluiden, Monialaisten palveluiden ja Kotoutumis- ja kansainvälisen osaamisen palveluiden alatyöryhmät. Kunnat ovat voineet ilmoittautua näihin alatyöryhmiin, joissa on kuvattu lakisääteisiä siirtyviä palveluita. 

—  Olemme osallistaneet työllisyysalueen siirtyvää TE-toimiston henkilöstöä, joka tulee näitä töitä jatkossakin tekemään.  On kuunneltu hyviä nykykäytäntöjä ja yritetty säilyttää se, mikä on hyvää ja vaikuttavaa. 

Koska Turku vastaa kokonaisuudessaan työllisyysalueen palveluista, on sovittava yhdenmukaiset prosessit lähikuntien kesken. Lakisääteisten palveluiden tulee olla tasalaatuisia ja asiakkaiden palvelujen turvattuja ympäri työllisyysaluetta. Turun vastuukuntana tulee tuottaa riittävä tieto, jotta asiakaspalvelu pelaa lähikunnissa. 

Palvelut-työryhmä on sopinut muun muassa siitä, että TE-lainsäädäntöön liittyvät hankinnat tullaan keskittämään Turkuun.

— Mutta jos esimerkiksi työnhakija-asiakkaalle tulee hakuun jokin valmennuspalvelu, ohjaus tapahtuu sieltä lähipalvelusta. Meillä tulee olla sujuvat prosessit vastuukunnan ja lähipalvelukuntien kesken, jotta lähipalvelussa osataan ohjata asiakas oikeisiin valmennuksiin, tarjoaa Lautsamo esimerkin.

Kunnilla toisistaan poikkeavat työnhakijaprofiilit

Palvelut-työryhmän työskentelyssä on korostunut se, että kunnilla voivat olla keskenään erilaiset työnhakijaprofiilit. 

— Jossain kunnassa saattaa olla iso tehdas, josta on jäänyt lomautetuksi tai työttömäksi tietyn toimialan henkilöasiakkaita. Joissain kunnissa taas voi olla rakenteellisen työttömyyden haaste: siellä on jo pidempään työttömänä olleita henkilöitä enemmän kuin jossain toisessa kunnassa. Vastuukunnan pitää taata palvelujen saatavuus koko alueelle, mutta se, mitä palveluita kunnat näkevät järkeväksi käyttää, voi tietysti vaihdella, Lautsamo selventää.

Uudistuksen ydinideoita on, että kunnat pystyvät hyödyntämään palveluita asiakkaan todellisen palvelutarpeen mukaan. Kaikkialla ei välttämättä ole tarjolla samoja palveluita, joihin asiakkaat tulee ohjata, vaan palvelut ovat muokattavissa.

Työllisyyden palvelutuotannon johtavan asiantuntijan Anne Lautsamon mukaan Palvelut-työryhmällä on yhteinen tahtotila tehdä asiat hyvin ja ennen kaikkea vaikuttavasti. Kuva: Lea Froloff.

Palvelut vaikuttavuus ja tehokkuus edellä

Kun asiakas 2.1.2025 asioi vaikkapa Uudessakaupungissa tai Paraisilla, on asiakaspalveluhenkilöstön tiedettävä, miten asiat Turun työllisyysalueella toimivat. Osa palveluista kun on keskitetty osan ollessa lähipalveluissa.

— Jos Paraisilla asiakas pyytää päästä ammatinvalinnan ohjaukseen, on meillä intrassa jokin tekninen ratkaisu, josta asiakaspalvelutyötä tekevä voi katsoa, miten asia meidän työllisyysalueellamme sujuukaan. Hän löytää sieltä ohjeet, asiakas ohjautuu oikein ja palvelua pystytään tarjoamaan, havainnollistaa Lautsamo.

Anne Lautsamo on tyytyväinen Palvelut-työryhmän työn tuloksiin, kesälomille voi lähteä hyvillä mielin. Silti haastettakin jää syksyksi.

— Se, että saadaan siirtymävaihe hoidettua hyvin, hallitusti ja häiriöttä, niin ettei asiakkaille tule palveluvajetta. Ja tämän toteuttaminen mahdollisimman vaikuttavasti ja tehokkaasti.

Teksti ja kuvat: Lea Froloff

Mistä on kyse?

  • Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy TE-toimistolta kunnille ja kuntien muodostamille yhteistoiminta-alueille 1.1.2025.
  • Uudistuksen ideana on parantaa työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaamista ja nopeuttaa työllistymistä. Tavoitteena on tuoda julkiset työllisyyspalvelut lähemmäksi asiakkaita.
  • Turun työllisyysalueen muodostavat 23 varsinaissuomalaista kuntaa. Vastuukuntana toimii Turku. Työllisyysalueita tai palvelut itse järjestäviä kuntia on yhteensä 45.
  • Turkuun keskitetään työllisyysalueen yhteiset palvelut ja tehtävät. Lisäksi osa Turun työllisyysalueen kunnista tulee tarjoamaan lähipalveluja.