Turun ammatti-instituutti on ollut mukana kehittämässä Aina avoin ammatillinen oppilaitos –mallia, joka mahdollistaa osaamisen hankkimisen, missä ja milloin vain. Jokaisella opiskelijalla on oma henkilökohtainen oppimispolkunsa ja vaihtoehtoja osaamisen hankkimiseen löytyy perinteisen luokkahuoneen lisäksi useita: osaamiskeskukset, työelämän oppimisympäristöt, yrittäjyyden oppimisympäristöt, vapaa-ajan oppimisympäristöt sekä digitaaliset ja virtuaaliset oppimisympäristöt. Malli on luotu osana 6Aika: 365/12 - Aina avoin ammatillinen oppilaitos -hanketta.

Henkilökohtaiset oppimispolut

Opiskelijoiden henkilökohtainen oppimispolku voidaan rakentaa aikaisemman osaamisen pohjalle ja opintoja on mahdollista suorittaa omaan tahtiin, aidosti yksilöllisiä polkuja toteuttamalla. Oppimisanalytiikkaa hyödynnetään osana opetusta ja oppimista, jolloin yksilölliset tarpeet ja henkilökohtaiset oppimispolut ovat helpommin otettavissa huomioon.

Vaihtoehtoja osaamisen hankkimiseen löytyy perinteisen luokkahuoneen lisäksi mm. työelämän ja yrittäjyyden oppimisympäristöistä ja jokaisessa ympäristössä voidaan hyödyntää digitaalisia ja virtuaalisia oppimisympäristöjä.

Oppilaitoksen oppimisympäristöt

Oppilaitosten oppimisympäristöihin kuuluvat perinteisten luokkatilojen lisäksi osaamiskeskukset ja yrittäjyyden oppimisympäristöt. Osaamiskeskukset rakennetaan oppilaitosten sisälle ja ne mahdollistavat opiskelijoiden henkilökohtaiset oppimispolut nopeammin, paremmin ja ketterämmin. Lisäksi työelämäyhteistyö sekä yhteisöllisyys näkyy näiden osaamiskeskusten arjessa. Yhteistä osaamiskeskuksille on mm. keskusten tarjoamat matalan kynnyksen ohjauspalvelut.

Turun ammatti-instituutissa kehitettiin hankkeen aikana osaamiskeskus Oppimot ja Oulun OSAOssa Oppinurkka. Näissä osaamiskeskuksissa opiskelija voi käydä tekemässä mm. yto-näyttöjä eli osoittaa osaamisensa yhteisissä tutkinnon osissa ja toisaalta nopeuttaa omia opintojaan.

Yrittäjyyden oppimisympäristöt ovat tärkeitä paikkoja yrittäjyyskasvatuksen toteutumiselle. Opiskelijat saavat tietoa ja ohjausta yrittäjyyteen ja itsensä työllistämiseen sekä työelämävalmiuksia ja hyviä verkostoja. Opetus- ja ohjaushenkilöstö saa ajantasaista tietoa, työvälineitä ja monipuolisia toteutusmahdollisuuksia oman osaamisensa kehittämiseen sekä mahdollistaa erilaisten verkostojen hyödyntämisen. Yritykset puolestaan saavat näkyvyyttä ja uusia yhteistyömahdollisuuksia oppilaitoksen kanssa sekä osaavaa työvoimaa ja oman henkilöstön osaamisen kehittämistä.

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu rakensi hankkeen aikana kokonaan uuden yrittäjyyden oppimisympäristö Starttaamon, joka tukee opiskelijoiden yrittäjyysosaamista sekä mahdollistaa uudenlaista yritystoimintaa.

Työelämän oppimisympäristöt

Työelämän oppimisympäristöjä voi löytyä niin oppilaitoksen sisältä kuin ulkopuolelta.

Työelämän oppimisympäristöissä opiskelijat pääsevät kehittämään työelämätaitojaan ja hankkimaan osaamista työelämän aidoissa tilanteissa.

Koululaiva Bore Turussa on yksi hankkeen konkreettinen esimerkki siitä, kuinka opiskelija voi hankkia osaamista ympäri vuoden työelämän aidoissa tilanteissa. Yhteistyö on kumppanuutta, jossa yhdessä ratkotaan ja kehitetään työelämän tarpeisiin vastaavaa koulutustarjontaa ja osaamista.

Aina avoin ammatillinen oppilaitos tekee tiivistä yhteistyötä työelämän, yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa ja tarjoaa oppilaitoksille oppimisympäristöjä, opintoja, malleja ja käytäntöjä, jotka tukevat työelämäyhteistyötä. Esimerkiksi Oulun OSAOssa kehitettiin hankkeen aikana Tunturipolku-malli sekä yhdistelmäpolkuopintoja yhteistyössä työelämän kanssa, jotka vastasivat erityisesti työelämän osaamis- ja työvoimatarpeisiin.

Vapaa-ajan oppimisympäristöt

Aina avoin ammatillinen oppilaitos tunnistaa ja tunnustaa opiskelijan vapaa-ajalla hankitun osaamisen. Opiskelijaa kannustetaan hänen mielenkiinnon kohteidensa mukaiseen vapaa-ajan harrastamiseen, joka tukee myös työelämässä tarvittavaa osaamista. Opiskelija on esimerkiksi saattanut hankkia osaamista jo ennen koulutukseen hakeutumista tai hän voi olla opintojen aikana aktiivinen erilaisissa ympäristöissä.

Vapaa-ajan ympäristöissä opiskelija voi hankkia osaamista, joka tukee hänen yksilöllistä opintopolkuaan. Aktiivisuus ja harrastukset voivat tuoda opiskelijalle osaamista, joka tulee huomioida niin henkilökohtaisessa osaamisen kehittämisen suunnitelmassa kuin myös opinnollistamisen näkökulmasta.  

Digitaaliset ja virtuaaliset oppimisympäristöt

Digitaalisten ja virtuaalisten oppimisympäristöjen ylläpito ja kehittäminen mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun. Espoon Omniassa kehitettiin hankkeen aikana useita yhteisten tutkinnon osien (ytot) verkkototeutuksia ja Turussa perustettiin digitaalinen oppimisympäristö eTAI. Työpaikoilla ja työtehtävissä käytettävät sovellukset ja välineet tehostavat työpaikoilla tapahtuvan oppimisen ohjausta ja tukea. Turussa käyttöön otettiin MobilTAI ja Tampereella FuturalSkills.

Joustavat digitaaliset ja virtuaaliset oppimisympäristöt toimivat omana oppimisympäristönään tai vaihtoehtoisesti yhdistettynä fyysiseen oppimisympäristöön ja esimerkiksi verkko-opintoja voi opiskella osaamiskeskuksessa itsenäisesti tai ohjatusti.

Hyvinvointi ja yhteisöllisyys

Hyvinvointi ja yhteisöllisyys liittyvät vahvasti oppimiseen ja oppiminen voidaankin nähdä yhteisöllisenä ja sosiaalisena prosessina.

Opiskelijan hyvinvointiin vaikuttavat opiskeluympäristö sekä henkilökohtaisen elämän erilaiset tilanteet.

Yhteisöllisyyttä tukeva oppimisympäristö tukee opiskelijan motivaatiota ja sitä kautta edistää opintojen etenemistä. Mallin mukainen Aina avoin ammatillinen oppilaitos vahvistaa opiskelijoiden yhteisöllisyyttä osallistamalla opiskelijoita, oppilaitoksen henkilökuntaa ja yhteistyökumppaneita.

Uusien innovaatioiden kehittäminen

Aina avoin ammatillinen oppilaitos ohjaa opiskelijoita henkilökohtaisella oppimispolulla hyödyntäen monipuolisesti erilaisia oppimisympäristöjä, opetustapoja ja materiaaleja. Oppilaitos kehittää ja innovoi uusia fyysisiä ja virtuaalisia oppimisympäristöjä yhteistyössä opiskelijoiden, työelämän ja yritysten kanssa.

Oppimisympäristöt toimivat toimijoiden yhteisinä kehittämis-, testaus-, innovointi- ja tuotteistamisalustoina. Tavoitteena on sujuvat siirtymät opiskelusta työelämään.

Jatkuva oppiminen

Elämän ja työuran eri vaiheet edellyttävät mahdollisuuksia kehittää ja uudistaa osaamista. Aina avoin ammattilainen oppilaitos mahdollistaa jatkuvan oppimisen tarjoamalla tutkintotavoitteista tai täydennyskoulutusta elämän eri vaiheissa.

Ammatillinen koulutus luo osaamispohjan, kannustaa ja antaa valmiuksia oman osaamisen jatkuvaan kehittämiseen myös tulevaisuudessa.