Kauppatorin Monitori, Turun kaupungin ja Kelan yhteinen keskitetty asiakaspalvelu, avattiin 16.9. Turun keskustan ytimeen. KOP-kolmiossa sijaitseva Kauppatorin Monitori kokoaa saman katon alle kaupungin keskeisimpien palveluiden sekä Kelan palveluiden asiakaspalvelun. 

Palvelu Kauppatorin Monitorissa on monipuolista ja monikanavaista. Asiakkaat saavat ohjausta ja neuvontaa kasvokkain sekä ilman ajanvarausta että ajanvarauksella. Myös puhelin, chatti ja muut sähköiset asiointikanavat palvelevat entistä joustavammin ajoin. Lisäksi Monitorin tiloissa on parikymmentä asiakaspäätettä, joilla asiakkaat voivat hoitaa asioitaan verkossa itsepalveluna. Digitaalisten palveluiden käyttöön saa myös opastusta Monitorin henkilökunnalta.

Turun kaupunki uudistaa koko ajan toimintaansa asukas- ja asiakaslähtöisemmäksi, ja Kauppatorin Monitori on yksi esimerkki siitä, kuinka haluamme olla lähellä turkulaisia ja kaikkien asukkaiden ulottuvilla. 
Kaupunginjohtaja Minna Arve

Kauppatorin Monitorissa on Turun kaupungin palveluista muun muassa Fölin palvelut, Kaupunginteatterin lippujen myynti, pysäköintiin liittyvät palvelut, neuvontaa varhaiskasvatuksen uusille asiakkaille, ikääntyneiden neuvonta ja ohjaus, matkailuneuvonta sekä omakielinen neuvonta Infotori.

Kelalta asiakaspalvelupisteeseen siirtyy koko Turun palvelupisteen asiakaspalvelu Eerikinkadulta. Kelassa on pitkään kehitetty tilayhteistyötä muiden julkisten toimijoiden kanssa. Länsi-Suomessa Kelan palvelupisteistä lähes 60 prosenttia on yhteisiä kunnan tai muun yhteistyökumppanin kanssa.

- Yhteiset tilat ovat kuitenkin vain väline asiakaslähtöisen toiminnallisen yhteistyön kehittämiseksi. Toimeentulotuen näkökulmasta yhteistyö kaupungin aikuissosiaalityön kanssa on erityisen tärkeää. Yhdessä olemme enemmän yhteisten asiakkaiden parhaaksi, sanoo johtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Kelasta.  

Yhteisistä tiloista hyötyvät erityisesti ne asiakkaat, jotka tarvitsevat elämäntilanteessaan useamman viranomaisen tukea.

Kauppatorin Monitori palvelee KOP-kolmiossa

Avaamme Kauppatorin Monitorin palvelut koronatilanteen vuoksi rajoitetusti, jotta voimme palvella asiakkaita turvallisesti. Käyntiasiointia kannattaa ajoittaa ruuhka-aikojen ulkopuolelle ja suosia etäpalveluita. Kehittämispäällikkö Sari Kinnunen.  

Kauppatorin Monitorin on avoinna maanantaista lauantaihin, mutta yksittäisten palveluiden neuvonta-ajat vaihtelevat. Kauppatorin Monitorissa työskentelee kaikkiaan noin 40 Turun kaupungin ja noin 20 Kelan työntekijää.

Tilat ovat yhdessä tasossa, joka on jaettu erikseen asiakas- ja henkilökuntatiloiksi. Tilat ovat väljät, hyvin saavutettavissa ja esteettömät. KOP-kolmio sijaitsee keskeisellä paikalla Kauppatorin välittömässä läheisyydessä ja sinne on helppo tulla eri kulkuvälineillä.

– Turussa olemme Skanssissa toimineet yhdessä kaupungin kanssa jo pitkään ja yhteistyö on toiminut erittäin hyvin. Asiakkailta on tullut positiivista palautetta siitä, että monta asiaa voi hoitaa samassa paikassa, kertoo Kelan Turun ryhmäpäällikkö Satu Osola.
 
Myös asiointipiste Skanssin Monitori Skanssin kauppakeskuksessa palvelee edelleen asiakkaita.

Koronaviruksen vaikutukset Kauppatorin Monitorin toimintaan

Koronaviruksen leviämisen ehkäiseminen on otettu huomioon Kauppatorin Monitorissa jo ennakkoon. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus on varmistettu monin keinoin: Monitorin tiloissa on selkeät opasteet turvavälien noudattamiseen ja asiakkaiden on helppo noudattaa myös hyvää käsihygieniaa, sillä Monitorissa on tarjolla käsidesiä useassa pisteessä. Palvelupaikoissa asiakkaiden ja henkilökunnan välissä on pärskesuojat.

Koronarajoitusten vuoksi Monitorin palvelut ovat avajaisten jälkeisinä viikkoina osittain saatavilla vain ajanvarauksella tai etäpalveluina ja vain osa asiakaspäätteistä on käytössä, jotta turvavälit asiakkaiden välillä säilyvät. Neuvontaa digitaalisten palveluiden käyttöön annetaan toistaiseksi etupäässä puhelimitse ja chatissa. 

Monitorin siivous on tehostettu THL:n suositusten mukaisesti.  Esimerkiksi asiakaspäätteet ja kosketusnäytöt puhdistetaan säännöllisesti. Monitorissa suositaan verkko- ja korttimaksamista. Tarvittaessa tilaan pääsevien asiakkaiden määrää rajoitetaan, jotta turvavälit on mahdollista säilyttää. Monitorissa noudatetaan kulloinkin voimassa olevaa suositusta kasvomaskin käytöstä.