Valtakunnallisten Kanta-palvelujen käyttöön siirrytään vaiheittain. Kun palvelut ovat käytössä koko Suomessa, hoitotiedot ja sähköiset reseptit ovat aina terveydenhuollon henkilökunnan ja potilaiden käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta.
Mikä muuttuu?
Potilastiedon arkistoon tallennetaan:
- tiedot lääkärikäynti- ja hoitojaksoista
- potilaskertomustekstit
- diagnoosit
- laboratoriotutkimukset
- röntgentutkimuksien lausunnot
- kriittiset riskitiedot ja
- henkilötiedot.
Potilastietojen sähköinen arkistointi helpottaa hoitohenkilökunnan työtä ja säästää aikaa, kun tietoja ei tarvitse kysellä kaikista potilasta aiemmin hoitaneista yksiköistä.
Omien terveystietojen katselu onnistuu Omakanta-palvelussa, jonne kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sähköisellä henkilökortilla.
Potilaiden tietoja ei katsota arkistosta hyvin vuoksi. Potilastietojen käyttö edellyttää aina hoitosuhdetta potilaaseen.
Miksi tietoni eivät näy?
Potilastiedon arkisto -palvelun vaiheittainen käyttöönotto ja terveydenhuollon erilaiset toimintatavat mm. tietojen kirjaamisessa ja viivästämisessä voivat olla syynä sille, että potilaan terveystiedot eivät näy Omakannassa.
Kanta-palveluiden käyttöönottojen myötä toimintatapoja voidaan kuitenkin yhtenäistää ja käyttöönottojen edetessä myös tietosisällöt yhtenäistyvät.
Lue lisää