Patientombudsman
Patientombudsmannen informerar patienten om hans eller hennes rättigheter och verkar för att främja dem. Patientombudsmannen har som uppgift att vid behov ge råd och hjälp om patienten är missnöjd med sin vård eller sitt bemötande.
Patientombudsmannen ger patienten råd i hur ärendet kan utredas på vårdplatsen. Han ger också vid behov råd och hjälp i att skriva en anmärkning, ett klagomål eller en patientskadeanmälan till Patientförsäkringscentralen. Patientombudsmannen tar inte ställning till de medicinska vårdbesluten. Han tar inte heller ställning till huruvida fel eller försummelse förekommit i patientens vård.
Patientombudsmannen kan inte verka som patientens ombudsman eller representera denne i domstol.
Broschyrer
- Patientombudsman (pdf)
Blanketter
- Anmärkning gällande klientens ställning och rättigheter inom hälsovården
- Begäran om kontroll av patientuppgifter
- Begäran om kontroll av klientuppgifter
- Yrkande på rättelse av registeruppgifter
- Begäran baserad på en parts rätt att ta del av en handling
Ytterligare uppgifter
- Lag om patientens ställning och rättigheter (finlex.fi/sv)