Den moderna stadstrafiken beaktar allt bättre den lätta trafikens behov. Bevis på detta kan även ses i Åbos stadsbild.

Åbo centrum med sina åstränder är ett livligt område som särskilt under vackra sommarkvällar präglas av stora folkmassor och olika fordon som rör sig parallellt, tätt intill varandra.

Människors sätt att röra sig påverkar hela stadsmiljön. Trivsamma och säkra gångvägar, cykelleder, hastighetsbegränsningar inom biltrafiken, fungerande parkeringslösningar och smidig kollektivtrafik – de har alla sin egen roll i stadsmiljön.

Fölis direktör Sirpa Korte menar att ett attraktivt centrum är en helhet som består av många små delar.

– Vi vill göra kollektivtrafiken smidigare och mer attraktiv, till exempel genom täta turintervall, störningsmeddelanden och digitala skärmar vid hållplatserna som underlättar resandet. Möjligheten att resa zonfritt för samma pris mellan sex kommuner lockar människor till centrum även från närkommunerna.

Kollektivtrafiken i Åbo har tydliga mål inför framtiden. Inom Föli vill man åstadkomma mindre utsläpp och fler körda resor.

– Våra fordon utvecklas kontinuerligt mot ett mer miljövänligt och elektroniskt håll. Dessutom satsar vi på stamlinjerna, det vill säga att de centrala linjerna får tätare turintervall.

Att spårvägstrafiken eventuellt återvänder till Åbo innebär enligt Korte inte att bussarnas betydelse kommer att minska.

– En fungerande spårväg förutsätter att busstrafiken och stamlinjerna fungerar väl, konstaterar hon.

Ännu har vi inte sett allt

Veli Tuominen, teamledare för Rolan, företaget bakom Föli-cyklarna och Voi Scooters elsparkcyklar i Åbo, har följt med hur de nya kollektiva transportmedlen gjort entré i stadsbilden.

– Särskilt elsparkcyklarna har varit en enorm succé. Jag måste erkänna att det överraskat mig hur mycket folk kör med dem. Det har funnits en tydlig social efterfrågan på dem.

Åbo stad gör betydande investeringar i infrastrukturen för gångvägar och cykelleder som en del av sitt kolneutralitetsmål. Tuominen tror att trafikkulturen kommer att utvecklas i en mer mångsidig riktning där lätt trafik alltmer beaktas.

– Det finns många olika sätt att röra sig på och vi har kanske inte sett allt ännu. Även trafikkulturen utvecklas ständigt. Jag skulle vilja se en likadan cykelkultur växa fram här hos oss som i Köpenhamn eller många svenska städer.

Text: Miikka Rusi  Foto: Anna Lilja

Artikeln har publicerats i tidningen Uusi Turku som utkom 17.9.2020.

Läs och bläddra i hela tidningen som webbversion (på finska)

Läs fler svenskspråkiga artiklar från tidningen Uusi Turku på webben: