Finlands första regionala besökscentrum restes i rekordfart på hösten 2017 i Åbo Vetenskapspark. Sedan invigningen har utställningsinnehållen uppdaterats och under hösten 2019 förnyades utrymmet på andra våningen helt och hållet. Det förnyade utställningsutrymmet öppnas 10.2.

Utrymmet på andra våningen i Joki berättar om Åboregionens dragningskraft, kompetens och tillgänglighet. Utrymmet och utställningsinnehållet har planerats utgående från olika typer av gäster:

– Vi utgick från att utrymmet besöks av både dem som passerar lokalen på väg till tredje våningen, och dem som tillbringar mer tid där, berättar huvudplaneraren, tjänstedesignern Emma Vironmäki.

Man vill erbjuda en upplevelse eller en smula information för varje besökartyp. En förbipasserande ser faktaväggen och lägger märke till var Åbo ligger, hur man tar sig till staden eller hur många företag det finns i Åbo. Man kanske lägger på minnet att Åbo har världens bästa vattenkompetens och att staden har bundit sig till FN:s mål för hållbar utveckling.

Den som tillbringar fem till tio minuter i lokalen hinner läsa om regionens unika innovationer, bekanta sig med stadens och företagens klimatåtgärder för att uppnå målet Kolneutralt Åbo 2029, se en video av en företagares dag och följa en animation om hur dricksvattnet renas och hur smutsvatten behandlas.

Innehållen räcker också till för ett längre besök. Vid borden kan man bläddra bland stora och små infoklickar om Åbo på läsplatta, spela Åbo-brädspelet eller läsa Åbolitteratur, åka med Föli-cykel eller dyka djupare in i innovationsskogen. 

Planeraren anar att 360-visningen av Åbo kommer bli särskilt populär. Visningen är planerad av Åbobon och fotografen Mika Kurkilahti, som är känd för sina 360-bilder. 

– När man går till Kuva udde i Runsala med VR-glasögonen på huvudet, tittar på stjärnhimlen och lyssnar på de kluckande vågorna, då vill man inte därifrån alltför fort, konstaterar Vironmäki.

Klicka här för att öppna 360-visningen i ett nytt fönster

Vad är besöks- och innovationscentret Joki?

Åbo stad vill presentera Åbo för potentiella investerare och inflyttare. Besöks- och innovationscentret Joki presenterar hela det ekosystem, där vartenda företag och organisation i staden verkar: kompetensen, tjänsterna och livskvaliteten. Utrymmet berättar om stadens dragningskraft och hållkraft.

– Vi vill visa att Åboregionen har enormt mycket kompetens och att det är bra att bo här, och att det är enkelt att ta sig hit, berättar Åbo stads kommunikationsdirektör Saara Malila.

Materialet har producerats på engelska, eftersom målgruppen i regel är internationell. I förnyelsen återvanns möblemang och teknologi som redan fanns i utrymmet från förut – staden har ju faktiskt bundit sig till att främja cirkulär ekonomi. De nya innehållen utnyttjas också i Åbos internationella kommunikation. Under våren kommer Turku Futurescapes-utrymmet ännu att få en miniatyrmodell av Vetenskapsparkens område.

Besökscentret visar upp Åbo med omnejd särskilt för B2B-gäster, men utställningen är öppen för alla intresserade. Åbo stads utrymme Turku Futurescapes finns i byggnadens andra våning.

Bredvid stadens utrymme finns Partner Expo, som är till för roterande utställningar, där det i samband med stadens förnyelse öppnas en utställning med möjliga framtidsvisioner för Vetenskapsparken, som gjorts av arkitekturstuderande vid Tammerfors universitet. Utställningen är öppen fram till slutet av februari. 
 
Joki är Finlands första regionala besöks- och innovationscentrum som öppnades hösten 2017 och har redan besökts av mer än 60 000 personer. Joki är öppet vardagar klockan 8–16 och är till för alla som är intresserade av Åbo och utvecklingen av Åboregionen. Inträdet är fritt.

Stadsdel/Område: