Oppilaanohjauksen kehittäminen
Turun kaupungin yläkoulujen oppilaanohjausta on kehitetty kahden hankkeen voimavaroin vuosina 2003–2007 ja vuosina 2008–2011. Kehittämiskautena 2003–2007 koottiin peruskoulun ja toisen asteen nivelvaiheen ohjauskäytännöt yhteen. OKE-hankkeen (2008–2011) aikana tehostettiin uravalinnan ja jatko-opintoihin ohjausta sekä työhön ja ammatteihin perehtymistä (ks. TET-tori). Oppilaan mahdollisuuksia tehdä tietoon perustuvia ratkaisuja kehitetiin edelleen. Keskeisiä teemoja olivat:
- ohjauspolku ja Internet,
- oppimaan oppimista tukevat ohjauksen työvälineet,
- työelämään tutustuminen koko koulun toimintamuotona,
- pienryhmäohjaus ja
- henkilökohtainen ohjauskeskustelu.
Aloitteita oppilaanohjauksen saatavuuden parantamiseksi Turun yläkouluissa on tehty vuodesta 2009 alkaen. Turun yläkoulujen opinto-ohjaajien mielestä jokaisella oppilailla tulisi olla subjektiivinen oikeus oppilaanohjaukseen. Nyt koulutus- ja ammatinvalintaan kohdennettu työaika vaihtelee kouluittain.
Lisätietoja
- Jatkokoulutukseen sijoittuminen 2020
- Jatkokoulutukseen sijoittuminen 2019
- Jatkokoulutukseen sijoittuminen 2018
- Jatkokoulutukseen sijoittuminen 2017
- Jatkokoulutukseen sijoittuminen 2016
- Jatkokoulutukseen sijoittuminen 2015
- Oppilaanohjauksen käsikirja (pdf)
- Oppilaanohjauksen tila Turussa 2012 -raportti (pdf)
- Aloite oppilaanohjauksen saatavuuden parantamiseksi (pdf)
- Oppilaanohjauksen saatavuus 2018-2019