Valokuvaaminen ja sosiaalisen median käyttö hyvinvointitoimialan toimipisteissä

Mihin tarvitaan lupa ja mihin ei?

Julkisilla paikoilla valokuvaaminen tai äänittäminen on sallittua, eikä tähän tarvitse erikseen pyytää lupaa.

Seuraavissa hyvinvointitoimialan toimipisteissä voi kuvata ja äänittää ilman lupaa:

  • yleiset aula- ja odotustilat, joihin on vapaa pääsy,
  • kanttiinit,
  • porraskäytävät sekä
  • parkki- ja piha-alueet.

Kuvaus- ja äänityslupa sekä lupa kuvien julkaisemiseen tarvitaan seuraavissa paikoissa:

  • odotustilat, joihin ei ole vapaata pääsyä
  • vastaanotto- ja potilashuoneet,
  • sairaalan osastot, vanhainkodit ja muut asumispalveluyksiköt,
  • henkilökunnan virkistys- ja taukotilat,
  • hyvinvointitoimialan sisäiset työkokoukset sekä
  • tilat, joihin ei pääse ilman henkilökunnan ohjausta.

Kuvausluvan myöntää kyseisen yksikön esimies tai hyvinvointitoimialan viestintä. Asiakkaiden kuvaamiseen luvan antaa asiakas itse tai hänen omaisensa.

Asiakas kuvaamisen tai nauhoittamisen kohteena

Kuviin tai videoon tunnistettavasti tulevilta asiakkailta tulee aina kysyä lupa kuvaamiseen. Varminta on pyytää lupa kirjallisesti. Hyvinvointitoimialalla on käytössä suostumuslomake kuvamateriaalin julkaisemiseen. Ennen kuin kuvaat, kysy toimipisteen henkilökunnalta lisätietoa asiasta.

Jokaisella on oikeus kieltäytyä kuvaamisesta. Lisäksi kuvissa esiintyviltä henkilöiltä tarvitaan suostumus kuvan julkaisemiseen esimerkiksi lehdessä, internetissä tai sosiaalisessa mediassa. Ilman suostumusta kuvia ei voi julkaista.

Henkilökunta kuvaamisen tai nauhoittamisen kohteena hoitotilanteissa ja yksiköissä

Huomioithan, että kuvaaminen tai nauhoittaminen voi häiritä hoitotilannetta, haitata teknisten hoitolaitteiden käyttöä tai muuten vaikuttaa hoitotilanteeseen. Kaikki työntekijämme eivät myöskään halua tulla kuvatuiksi.

Muistathan myös, että materiaalin kuvaaminen ja nauhoittaminen on eri asia kuin julkaiseminen. Kysy siksi aina etukäteen lupa kuvaamiselle tai nauhoittamiselle ja kuvien julkaisemiseen.

Sosiaalisen median käyttö hyvinvointitoimialalla

Hyvinvointitoimialan työntekijät ovat aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä. Noudatamme sosiaalisessa mediassa vaitiolovelvollisuutta ja samoja tietosuojakäytäntöjä kuin muuallakin.

Asiakkaan ohjeistus:

  • Älä levitä toisten asiakkaiden asioihin liittyvää tietoa somessa.
  • Ethän erittele henkilökuntaa nimellä somessa.
  • Muistathan, että hyvinvointitoimialan henkilökunta keskustelee somessa pääsääntöisesti omana itsenään, ei ammattihenkilöinä. Työntekijöiden vapaa-ajalla ilmaisemat mielipiteet eivät välttämättä edusta Turun kaupungin yleistä linjaa.
  • Huomioithan omaisena, ettet kirjoita someen asiakkaasta vastoin hänen toiveitaan.
  • Somen kautta annetut palautteet ovat ongelmallisia, sillä emme voi käsitellä salassa pidettäviä asioita julkisesti. Palautteita varten meillä on käytössä oma kanava: www.turku.fi/palaute
  • Henkilökuntamme ei aina halua tai ehdi toimia kuvien ottajina kiireisissä hoitotilanteissa.

Hyvinvointitoimialan some-kanavia:

Twitter

Facebook

Instagram

Blogit