OmaKirjaston asiakkaita
Tietoa kirjoittajasta
Maria
Korpela
Turun kaupunginkirjasto
OmaKirjasto-projekti alkaa olla loppusuoralla. Keväällä 2018 alkaneessa projektissa on etsitty tapoja viedä kulttuuri- ja vapaa-ajan palveluita kotiin niille, joiden on vaikea päästä palveluiden ääreen esimerkiksi korkean iän, sairauden tai vamman takia. Monenlaista on matkan varrella kokeiltu, ja vähitellen on saatu Turun vapaa-aikatoimialalle palvelu, joka tarjoaa mahdollisuuksia nauttia kulttuurista silloinkin, kun kotoa on hankala poistua.
Ihan tuntuu, kuin olisin jotenkin erityinen!
Osana projektia on kehitetty kirjakassipalvelua eli kirjaston perinteistä kotipalvelua, mutta uutena näkökulmana on ollut pohtia verkkopalveluiden mahdollisuuksia ja tarkoituksena selvittää, miten olemassa olevia vapaa-aikatoimialan digitaalisia palveluita sekä muita verkkopalveluita saadaan kohderyhmän ulottuville.
Asiakkaat ovat alusta lähtien olleet mukana palvelun kehittämisessä. Projektin alussa hankittiin tablettitietokoneita, valittiin muutama olemassa oleva digipalvelu ja yhteistyössä Turun ammatti-instituutin lähihoitajaopiskelijoiden kanssa lähdettiin opastamaan testiasiakkaita. Tuloksena saatiin tietoa siitä, minkälaisista palveluista asiakkaat ovat kiinnostuneet ja minkälaiset valmiudet heillä on niiden käyttöön, minkälaisia tietoteknisiä laitteita asiakkailla itsellään on, ja minkälaista tukea ja ohjeistusta tarvitaan.
Mahdanko olla tähän jo liian vanha?
Kokemusten perusteella on saatu suuntaa palvelun kehittämiselle; on pudotettu liian vaikeakäyttöisiä palveluita pois valikoimista, kehitetty ohjeistusta ja aloiteltu OmaKirjasto-kummi -toimintaa niiden asiakkaiden tueksi, joilla ei ole omaisia tai muita läheisiä tukena.
Tärkeä hahmo OmaKirjastolle on ollut myös Laura Kuusinen, jonka kuva toimii tämänkin kirjoituksen pääkuvana. Yhdeksänkymppinen Laura Kuusinen on vetänyt tuolijumppia ikätovereilleen Iso-Heikin palvelutalossa. Syksyllä 2018 Laura Kuusisen jumppahetkiä kuvattiin videolle, ja saatiin OmaKirjastoon kolme vauhdikasta tuolijumppavideota. Samalla kuvaaja otti Laurasta valokuvia, ja iloinen kuva hänestä tabletin kanssa on päätynyt OmaKirjaston esitteisiin, roll up –julisteeseen, bussipysäkkien mainostauluihin ja bussien selkänojiin asti.
Ensimmäisenä OmaKirjastossa kehitettiin kirjaston kotipalvelua, jonka myötä asiakkaan on mahdollista saada kirjaston aineistoja kotiin toimitettuna. Työssä otettiin mallia muiden suurten kaupunginkirjastojen kotipalvelutoiminnasta ja mm. luotiin asiakasrekisteri, laadittiin lomakemateriaaleja ja suunniteltiin uusiksi logistiikkaa ja kirjaston käytäntöjä.
Kuin olisi joulu aina, kun kirjakassi tuodaan
Mukaan kirjakassiasiakkaita palvelemaan on saatu työntekijöitä eri puolilta kirjastoa. Kirjakassipalvelun avulla asiakas on saattanut päästä pitkänkin tauon jälkeen uudestaan kirjaston asiakkaaksi. ”Kiitos teille kaikille vaivannäöstä ja huolenpidostanne, kun saa vielä lukea”, kuuluivat eräänkin asiakkaan terveiset.
Projektin kuluessa huomattiin tarve saada kootuksi hyviä verkkopalveluita yhteen paikkaan helposti asiakkaiden saataville. Niin syntyi omakirjasto.fi-verkkosivu, jonka kautta valikoituihin palveluihin pääsee helposti käsiksi sellainenkin asiakas, jolla ei juuri ole aiempaa kokemusta internetin käytöstä.
Kesän helteillä en pystynyt tekemään mitään muuta, kuin kuuntelemaan äänikirjaa
Mukana sivun ensimmäisen koeversion kehittämisessä olivat Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat, jotka myös testasivat sen käyttöä asiakkaiden kanssa. Alkuun mukana oli pienempi määrä palveluita, mutta lopulta päädyttiin yhdeksän palvelun pakettiin. Mukana on Turun vapaa-aikatoimialan omia palveluita, mutta myös muuta hyväksi havaittua tarjontaa. Edelleen kyseessä on kuitenkin suhteellisen rajattu ja laadukas valikoima periaatteella ”vähemmän on enemmän”. Sivun kautta pääsee muun muassa kuuntelemaan äänikirjoja, lukemaan e-kirjoja, seuraamaan Turun filharmonisen orkesterin konsertteja, katselemaan Turun museokeskuksen valokuvakokoelmia sekä harrastamaan liikuntaa.
Monesti OmaKirjaston asiakkailla on jo valmiina jokin laite, jolla verkkopalveluita voi käyttää. OmaKirjasto kuitenkin myös lainaa asiakkaille tabletteja opastuksen ja ohjeiden kanssa, joten laitteen puuttuminen ei estä verkkopalveluihin tutustumista.
Raija Mäkelä, 74, aloitti lainatablettiin tutustumisen äänikirjoja kuuntelemalla. Tabletista on ollut iloa ja hyötyä, ja Mäkelä on suunnitellut myös oman tablettitietokoneen hankkimista. Ennestään hänellä oli läppäri, joka on edelleen käytössä esimerkiksi laskujen maksuun. Sairauksien takia kodin ulkopuolella liikkuminen on Mäkelälle hankalaa, mutta onneksi erilaisia palveluita on kotiinkin asti saatavilla. Mäkelä saa esimerkiksi kauppa-apua, ja ostosten maksu hoituu sitten kätevästi netin kautta.
Tablettia Mäkelä käyttää myös tiedonhakuun, Yle Areenan ohjelmien katseluun, Facebookin selailuun sekä pelaamiseen. – Tabletti on kyllä kätevä, se on aina heti valmiina käyttöön, kunhan vaan on ladattu.
Elokuussa 2019 OmaKirjaston blogiin haastateltiin Sylvi Niemenpäätä.
Korona-aikana OmaKirjasto on tarjonnut kaikille mahdollisuuden päästä osalliseksi palveluista ja tapahtumista, kun tiloja on suljettu, palveluita supistettu ja osallistujamääriä rajattu.
Tärkeä osa projektia ovat olleet asiakaskohtaamiset, ja myös palvelun markkinoinnissa jalkautumiset asiakkaiden ja sidosryhmien pariin ovat olleet oleellisia. Korona-aikana kotikäyntejä ei juuri olla voitu tehdä. Asiakkaiden opastamiseen kasvokkain on jouduttu pitämään hyvin vähäisenä ja neuvonnat ja opastukset on hoidettu pääosin puhelimitse.
Kirjakassipalvelukin jouduttiin laittamaan pariksi kuukaudeksi katkolle ja monet esittelytilaisuudet ja mm. laaja virtuaalikonserttikiertue Turun filharmonisen orkesterin kanssa on siirtynyt myöhempään ajankohtaan. Tapahtumia on laajalti siirretty verkkoon, ja korona-ajan alussa saivat alkunsa myös OmaKirjaston verkkolähetykset.
Maaliskuussa 2020 alkoivat OmaKirjaston verkkolähetykset. Loppukesään saakka lähetettiin kirjastolta viikoittaisia yhteislaulu- sekä lukuhetkiä, ja lähetykset ovat jatkuneet myös syksyllä. Asiakkaat voivat osallistua lauluhetkiin suorissa lähetyksissä OmaKirjaston YoutTube-kanavan kautta, jolloin chatin välityksellä voi myös lähettää terveisiä ja esittää laulutoiveita. Turkulaisissa asumispalveluyksiköissä lähetyksiä on seurattu ahkerasti. Suorat lähetykset eivät aina sovi aikatauluihin, mutta lähetykset säilyvät katsottavissa tallenteina myös jälkeenpäin.
Turkulaisessa Kurjensiiven kuntoutusyksikössä OmaKirjaston yhteislaululähetyksiä on seurattu tiiviisti. – Tuttuja lauluja lauletaan mukana ja ulkomuistilla mennään, kertoo Kurjensiiven viriketyöntekijä Nina Söderström.
Väillä Kurjensiivessä seurataan myös Virtuaalikirkon jumalanpalveluksia, välillä hyödynnetään OmaKirjaston jumppatarjontaa, ja silloin tällöin etsitään netistä muutakin kiinnostavaa katseltavaa. -Yhteislaululähetysten lisäksi asiakkaat tykkäävät katsella suosikkiartistien kuten Katri Helenan konsertteja sekä hauskoja kotivideoita, Söderström kertoo.
OmaKirjaston palvelut ovat saatavilla myös tästä eteenpäin; toiminta jatkuu ja palveluita kehitetään lisää.
Lämmin kiitos kaikille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille, jatketaan yhdessä edelleen!
Kirjoituksessa esiintyvät lainaukset ovat OmaKirjaston asiakkaiden kommentteja matkan varrelta.